Köttfärs- och potatispuree

Då jag äntligen fått arslet ur vagnen och gjort egen barnmat till lilla N. som dessutom var uppskattad av både henne och hennes far tänker jag publicera mitt egenhändigt komponerade recept här:


Detta recept blir ungefär 7 potioner lite beroende på hur mycket barnet äter.
 
2 st stora potatisar
Ca 500 gram köttfärs
2 st stora morötter
1/4 gul lök
5 dl vatten
ca 2 msk valfri olja (helst en neutral sort som t ex rapsolja)


Börja med att sätta på potatisvattnet i en separat kastrull och låt dessa koka medan du förbereder övriga ingredienser.
Skala morötterna och skär dem i tärningar.
Koka sedan upp 5 dl vatten medan du skär den gula löken, lägg i köttfärsen, den gula löken och morötterna i det kokande vattnet.
När potatisen är klar skalar du dessa och lägger dem i matberedaren eller i en bunke.
Se till att köttfärsen med övriga rotfrukter är ordentligt genomkokta innan du lägger ned den i matberedaren.
Mixa maten till lagom konsisten och häll sedan i olja, matbitarnas storlek kan varieras beroende på barnets ålder.


Jag använde en stavmixer när jag skulle mixa allting och det fungerade bra. Tänk på att kyla ner maten och frysa in det snabbt ifall den ska sparas längre tid.


Smakliga måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0